DILMUN

                                                                                                                                وب سایت میثم رضایی مهوار 

 

 

Drop Down Menu

 

 

 
   

مفهوم فضا در نقاشی ایرانی (پايان نامه دوره كارشناسي ارشد)

چکيده:

 شناخت فضاي خيالي موجود در نگارگري ايراني باتوجه به پيش زمينه هاي نظري و فکري که موجب ايجاد آثار برجاي مانده در اين حوزه شده است، صورت پیچیده و نا شناخته ای را در بر دارد که پژو هشهای انجام یافته در این موضوع از منظر هایی خاص و عمدتا به شکل های رویدادنگارانه و تاریخی و یا شاعرانه ودور از تجربیات بصری و یا صرفا به صورت تحلیل هایی بصری، ظهور نموده اند.

ضرورت نیاز به پژو هشی فراگیر که از اجماع روش های ذکر شده بتواند به دیدگاهی جامع دست یابد هدف این پژوهش است که در آن سعی شده ضمن نقد ارزشها و کم وکاستی های پیشین در مسئله فضای نقاشی ایرانی، در پژوهشی مستقل این موضوع را مطرح کند.

مطالعه در اينکه چگونه نگارگران به ترکيبي از عناصر بصري در ترسيم فضاهاي نگارگري ايراني دست يافتند و موضوع چیستی و مفاهیم در بر دارنده این فضا های خیال انگیز، مباحثی است که بر پایه پژوهش در مفا هیم بنیادی و نظری فضا در هنرهای تجسمی و نیز فلسفه فضا در  طول تاريخ تفکر فلسفي، با تحليل فضا در تفکر جديد(فضاي هندسي دکارتي ، نيوتوني و انيشتيني) و نیز مفهوم فضا در تفکر شرقي و ايراني صورت پذیرفته است. بررسی درسیر و تاریخ تحول فضای نقاشی ایرانی برپایه آخرین نتایج بدست آمده در رویدادنگاری تاریخ نقاشی ایرانی، و معرفی وتحلیل آثار برجای مانده، بخش دیگری است که با وجود محدودیتهای دسترسی به آثار و یا نبودن مراجعی کامل یا کافی در این زمینه ، به عنوان راهگشا و راهنمایی در درک اهمیت مفهوم فضا در نقاشی ایرانی به کار بسته شده است.

معرفی ابعاد کمتر شناخته شده این مفهوم، استفاده از روشی منتقدانه(توصیفی، تطبیقی) درباره نظرات پراکنده و متقابل مفهوم فضا و برگزیدن دیدگاهی جامع که از دستاوردهای گذشته سود می برد، ازجمله مواردی است که در این پژوهش ارائه شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بارگاه کیومرث، سلطان محمد، متعلق به شاهنانه شاه طهماسبی، تبریز:35-1525 میلادی،22*34 سانتیمتر، مجموعه صدرالدین آقاخان.

( ماخذ: (Sims, 2002,304

 

 

Knowing the space of the Persian painting, according to the theoretical and ideological backgrounds that caused the creation of these works, have an unknown and complicated forms that the researches in this subject with regards to chronological, historical and poetical and far from the  visual experience and only by visual analysis.

Need for a comprehensive study of the collection of the listed methods for approaching to a complete study and sight, is the purpose of this research.  In this research is trying to critic the values and also the former errors of the problem of space in the Persian painting of the prior inquiries, in the new and independent research.    

The study about how the painters gained the components of the visual elements in drawing the space of Persian painting, and the subject of quiddity of  these imagination spaces, is the discussion doing according to the research in fundamental and theoretical concepts of space in visual arts and also in the philosophy of space during the history of philosophical thought based on the analysis of space in the modern thought (the Cartesian geometric space, Newtonian and Einsteinian spaces) and the oriental and Persian traditional concepts. The inquiry and analysis of the remnant works, is the other part that is used as a guide for the comprehension of the importance of the concept of space in the Persian painting, however; there were many problems and limitation in accessing to works or in lack of the good resources in this field.

The presentation of the less-known dimensions of this concept is the using of the critical method about the scattered views and also the views against the concept of space and choosing the complete view, is from the instance that is presented in this inquiry.         

 

دیلمون • پژوهش و موزه نگاری • ویدئو و عکاسی • طراحی سه بعدی و انیمیشن • وب و نرم افزار

Copyright © 2009 Meysam.Rezaei. All Rights Reserved